نظامنامه پژوهشی پژوهشكده مطالعات مدیریت و بهره وری ایران
تعاریف و اصطلاحات
طرح: موضوع تحقیقاتی كلان است كه جهت نیل به هدف یا اهدافی كلان تعریف و تبیین میگردد. یك طرح ممكن است در قالب یك یا چند پروژه به اجرا در آید. پروژه: موضوع تحقیقاتی كه بر اساس طرح پیشنهادی یا شرح خدمات مورد توافق مجری و كارفرما به اجرا در می آید و از مراحل (فازها) زمانبندی و ستاده یا ستاده هایی خاص برخوردار می باشد. مجری: شخص حقیقی یا حقوقی است كه اجرای طرح یا پروژه را طی قراردادی بر عهده گیرد. شورای راهبری: تركیبی از طرفین مجری و كارفرماست كه هدایت و نظارت كلان بر اجرای صحیح و دقیق طرح یا پروژه را بر عهده دارند. مدیر پروژه: مسئول هدایت و اجرای صحیح و دقیق و علمی طرح یا پروژه مطابق با مفاد قرارداد منعقده فی مابین مجری و كارفرما می باشد. مدیر گروه یا تیم: مسئول هدایت و اجرای صحیح و دقیق و علمی بخشی از طرح یا پروژه مطابق با مفاد قرارداد منعقده فی مابین مجری و كارفرما می باشد. یك پروژه ممكن است در قالب چند گروه یا تیم سازماندهی شود. كارشناس مسئول: مسئول هدایت و اجرای دقیق و صحیح عملیاتی است كه در یك گروه یا تیم تحقیقاتی جهت نیل به هدف یا اهداف گروه به اجرا در می آید. كارشناس: مسئول اجرای عملیات پژوهشی تحت نظر كارشناس مسئول گروه یا تیم می باشد.
فرآیند كلان انجام طرحهای پژوهشی پژوهشكده
- معرفی توانمندیهای پژوهشی پژوهشكده به مشتریان ، نیازسنجی پژوهشی، دریافت و یا توزیع موضوعات پژوهشی دریافتی از سوی سازمانها یا شورای پژوهشی بین گروههای پژوهشی
- درخواست كتبی (شفاهی) سازمان و یا اساتید جهت انجام پروژه تحقیقاتی
-
رئیس مركز درخواست ها را بررسی نموده وبا توجه به آیین نامه داخلی طرحهای تحقیقاتی گروه پژوهشی و اساتید و كارشناسان پژوهشی مربوطه ارجاع می دهد.
- تهیه طرحهای پژوهشی مناسب در راستای اهداف پژوهشكده و ارسال آن به مشتریان جهت بررسی و اظهار نظر نهایی
- گروه پژوهشی و یا مدیر طرح یا پروژه ، موضوع را بررسی نموده طرح پیشنهادی را تنظیم نموده به رئیس مركز ارائه می نماید.
-
رئیس مركز طرح پیشنهادی را بررسی نموده و در صورت تائید، طی نامه ای به سازمان مربوطه ارجاع می دهد.
- برگزاری جلسات توجیهی و كارشناسی با مشتریان در صورت ضرورت و درخواست آنها
- پس از موافقت سازمان مربوطه با طرح پیشنهادی رئیس مركز به گروه پژوهشی یا مدیر طرح یا پروژه اعلام می نماید كه نسبت به تنظیم شرح خدمات، نفر ساعات مورد نیاز و مبلغ پیشنهادی و مدت زمان انجام پروژه اقدام نماید.
-
رئیس مركز در صورت تائید، كلیه اطلاعات طرح را به مدیر اجرائی ارجاع می دهد.
- عقد قرارداد اولیه با مشتریان
- مدیر اجرائی نسبت به تنظیم قرارداد پژوهشی اقدام نموده و به رئیس مركز تسلیم می نماید.
- رئیس مركز در صورت تائید، نامه مربوطه به ارسال قرارداد را امضاء نموده و به دفتر ارجاع می دهد.
- متصدی امور دفترنامه را شماره و ثبت نموده و به همراه چهار نسخه قرارداد به سازمان مربوطه ارسال می نماید.
- متصدی امور دفتر، پس از دریافت قرارداد امضاء شده از سازمان طرف قرارداد، قرارداد را ثبت و به مدیر اجرایی و مسئول حسابداری ارجاع می دهد.
- مدیر داخلی پس از دریافت قرارداد و پیش پرداخت اولیه آن به مدیر طرح یا پروژه اطلاع می دهد كه نسبت به انجام پروژه اقدام نمایند.
-
مسئول حسابداری بر اساس روش اجرائی «امور مالی» نسبت به دریافت و پرداختهای قرارداد منعقده اقدام می نماید.
- همكاری در سازماندهی اجرایی طرحهای پژوهشی و عقد قراردادهای لازم با دست اندركاران طرحهای پژوهشی
- ثبت اطلاعات لازم در بانك اطلاعات طرحهای پژوهشی، جهت نظارت كلان بر اجرا و مساعدت در رفع اشكالات احتمالی مطروحه در طی مراحل اجرای طرح و به هنگام نمودن بانك اطلاعاتی طرحهای پژوهشی پژوهشكده
- نظارت كلان بر پیشرفت طرحها و دریافت گزارش از روند پروژه ها بر طبق مراحل پیش بینی شده
- مدیر طرح یا پروژه نسبت به انجام پروژه تحقیقاتی اقدام و گزارشهای پیشرفت كار را بر اساس قرارداد به مدیر داخلی ارائه می نمایند.
- مدیر اجرائی گزارش كاركرد را به رئیس پژوهشكده (مجری) یا معاونت پژوهشی ارائه نموده و پس از تایید جهت سازمان طرف قرارداد ارسال می نماید.
-
مدیر اجرائی پس از حصول نتیجه گزارش، نظر سازمان طرف قرارداد را به رئیس پژوهشكده (مجری) و مدیر طرح ارائه می نماید.
- دریافت گزارشات نهایی از مدیران طرحها و پروژه ها و بهره گیری از آنها در جهت نشر نتایج تحقیقاتی و به هنگام سازی بانك اطلاعاتی پژوهشكده
-
سنجش و ارزیابی موفقیت و رضایتمندی طرحها و پروژه ها از دیدگاه مشتریان
* بندهای 1 و 2 و 3 و 5 فرآیند فوق در خصوص آن دسته از پروژه های پژوهشكده كه از سوی اعضای هیات علمی خارج از پژوهشكده به پژوهشكده معرفی و توسط آنها به اجرا در می آید موضوعیت نداشته و توسط فرد هیات علمی مذكور به اجرا در خواهد آمد.
شاخصهای نیل به هدف نظام پژوهشی پژوهشكده
- تعداد پروپوزالهایی كه طی دوره معین تهیه و ارایه شده است.
- تعداد ساعات حضور در جلساتی كه صرف مذاكرات مرتبط با طرحهای پژوهشی طی دوره معین گردیده است.
- تعداد طرحهایی كه طی دوره معین به قرارداد منجر شده است.
- تعداد طرحهایی كه طی دوره معین با موفقیت به اتمام رسیده اند.
- حجم ریالی طرحهایی كه طی دوره معین به قرارداد منجر شده اند.
- حجم ریالی معادل درصد تكمیل طرحها و پروژه ها طی دوره معین.
- حجم ریالی سود واقعی طرحها و پروژه های پژوهشی طی دوره معین
- میزان رضایت مشتریان و كارفرمایان از طرحها و پروژه های پژوهشی پژوهشكده
- شاخصهای تركیبی
دستورالعمل رسیدگی به شكایات مشتریان
- دریافت شكایت كتبی مشتریان توسط دبیرخانه پژوهشكده
- ارجاع شكایت كتبی به رئیس مركز و به تبع آن به معاون پژوهشی مركز برای پیگیری لازم
- ارجاع موضوع به مدیر طرح یا پروژه مربوطه جهت انجام اقدامات ضروری
- برگزاری جلساتی با كارفرما یا مشتری و ارایه بازخور آن به پژوهشكده و یا ارسال جوابیه ای به كارفرما یا مشتری و درج در پرونده طرح یا پروژه مربوطه
- دریافت بازخور از مشتری یا كارفرما در خصوص رسیدگی بعمل آمد
-
انعكاس نتیجه بازخورد جهت بهبود وضعیت اجرای صحیح و دقیق طرحها و پروژه ها
سیستم كد گذاری طرحها یا پروژه ها
كد طرحها و پروژه های مركز كدی 5 رقمی می باشد ***** كه در آن دو حرف اول از سمت چپ به ماهیت طرح یا پروژه اختصاص یافته است و سه كاراكتر سمت راست نیز به شماره سریال هر طرح یا پروژه در زمینه های مرتبط خود اختصاص می یابد. هر طرح یا پروژه از یكی از ماهیت های برخوردار میگردد:
- مرتبط با موضوع اقتصادی EC > Economics
- مرتبط با موضوع مهندسی، بهره وری PR > Productivity
- مرتبط با مدیریت اطلاعات IM > Information Management
- مرتبط با مدیریت MA > Management
- مرتبط با سایر موضوعات OT > Others
|