روابط عمومی چشم، گوش و زبان یك سازمان است. این تعریف جامعی است از یك روابط عمومی فعال و پویا. شالوده و بنیان یك روابط عمومی را میتوان بر اساس همین تعریف پیریزی نمود. روابط عمومی به عنوان یک فن و هنر نقش بسزایی در برقراری و تسهیل ارتباط دوسویه بین مدیران سازمان و کارکنان دارد، به طوری که امروزه کمتر سازمانی را میتوان یافت که خود را بینیاز از روابط عمومی بداند و در عین حال موفقیتهای چشمگیری را در زمینههای مورد نظر و تحقق اهداف از پیش تعیین شده به دست آورده باشد.
امروزه نقش روابط عمومی وحیطه فعالیت آن برهیچ کس پوشیده وپنهان نیست. تمامی فعالان جامعه دربخشهای مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... جویای "روابط عمومی"هایی هستند که آنان را درطراحی روشهای معقول وتعیین خط مشیهای مرتبط با آینده یاری دهند. در این میان نقش روابط عمومی دانشگاهها بهعنوان نهادهایی كه تولیدات علمی كشور را برعهده دارند موثرتر از سازمانهای دیگر است؛ چه به واسطه كاركرد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این نهاد، حاشیههایی در این زمینهها در سطح جامعه به وجود میآید. روابط عمومی دانشگاه به عنوان حوزهای استراتژیك مسئول عبور سلامت دانشگاه از این نوع حاشیههاست. این توفیق بدست نمیآید مگر با دانش و فهم دقیق موضوع و داشتن مدیران و كارشناسانی خبره.
به طور كلی هنر روابط عمومی این است که بتواند امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص داده و بر همان اساس اجرای اهداف درون سازمانی را تسهیل نموده و ارتباط دانشگاه را با بیرون از آن به درستی برقرار سازد. نخستین قدم در این راستا، شناخت دقیق سازمان است، شناختی كه به بررسی نقاط قوت و ضعف دانشگاه میانجامد.
روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یگانه دانشگاه تحصیلات تكمیلی؛ برقراری ارتباط بین اعضای هیأت علمی، كارمندان و دانشجویان با هیئت رئیسه دانشگاه را فراهم نموده است.
انتظار مردم و مراكز صنعتی و تجاری از دانشگاه به عنوان یك اصل مسلم برون سازمانی برای تجاریسازی ایدههای دانشآموختگان دانشگاهها و جذب آنان در محیطهای فعال تحقیقاتی و كاری، انتظار بهجایی است. روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس بنا بر وظیفه ذاتی خود وظیفه اطلاعرسانی و گزارش عملكرد كلیه دانشكدهها و پژوهشكدههای دانشگاه را بهعهده داشته و در این راه توفیقات خوبی را بدست آورده است.
در بخش انتظارات درون سازمانی؛ یكی از مهمترین بخشهای حوزه روابط عمومی دانشگاه انتظار هیئت رئیسه و مجموعه دانشگاه از آن است. امور رسانههای مدیریت روابط عمومی دانشگاه وظیفه انعكاس اخبار و تحولات دانشگاه را به كلیه رسانههای گروهی عهده دار میباشد. این بخش روابط عمومی با تنظیم و تهیه اخبار، آنها را در اختیار رسانههای گروهی قرار میدهد تا مورد بهرهبرداری واقع شوند. كلیه خبرگزاریهای رسمی و فعال كشور از عمدهترین دریافتكنندگان اخبار روابط عمومی دانشگاه میباشند.
علاوه بر آن در ماهنامه دانشگاه تربیت مدرس؛ دیدگاهها، اخبار و كلیه تحولات جاری دانشگاه درج میشود و به كلیه مراكز آموزشی، دانشگاههای دولتی، آزاد اسلامی و غیرانتفاعی و روابط عمومی سازمانها ارسال میشود. نشریه اطلاعرسانی روابط عمومی دانشگاه بهعنوان رسانه خبری رسمی دانشگاه اخبار و رویدادهای دانشگاه را برای استفاده عموم مراكز دانشگاهی بهصورت منظم منتشر مینماید.
یكی از مهمترین وظایفی كه برای روابط عمومیها تعیین و تعریف شده است نقش ارتباطی روابط عمومی میباشد. روابط عمومی وظیفه دارد تا تمهیدات لازم را برای ارتباط درون سازمانی بین اجزای مختلف سازمان و همچنین ارتباط برون سازمانی فراهم نماید. در همین راستا روابط عمومی دانشگاه تلاش میکند با حضور فعال در محیط بیرون از سازمان وارتباط مستقیم با مسئولان نهادهای مختلف به ارزیابی وسنجش دیدگاههای آنان نسبت به دانشگاه بپردازد.
روابط عمومیها با افكارسنجی و ارزیابی از عملكرد و سخنان مسئولان در مجامع و جلسات مختلف میزان نظرات و دیدگاههای دانشگاهیان را نسبت به عملكرد و برنامههای مسئولان مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهند. اطلاعات جمعآوری شده از نظرات افكار عمومی پس از تحلیل محتوی جهت بهرهبرداری در اختیار مسئولان دانشگاه قرار میگیرد.
روابط عمومی دانشگاه طی سالهای گذشته با برقراری ارتباط با صدا و سیما و جوامع مختلف علمی؛ فرهنگی و... تلاش نموده است تا ارتباط بین دانشگاه و مراکز و نهادهای مختلف را از طریق حضور نخبگان و پژوهشگران خویش در برنامههای سازمانهای مختلف، پشتوانه كارشناسی برای تولید برنامههای مراكز علمی وآموزشی ایجاد نماید.
روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید هماهنگ بر بهبود روابط درون سازمانی و برونسازمانی، توفیقات خوبی در حوزههای مختلف داشته است. ذیلاً به برخی از آنها اشاره مینماید: ارتباط مستقیم و مستمر با مسئولان دانشگاه، شرکت در همایشها و گردهماییهای داخل، دریافت گزارش فعالیتها، ارتباط مستقیم با کلیه اقشار دانشگاهی به ویژه دانشجویان و استادان، ارتباط مستمر با جراید و رسانههای گروهی، فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل بین استادان، کارکنان و دانشجویان با ریاست دانشگاه، برگزاری جلسات پرسخ و پاسخ، انعکاس سفرها، بازدیدها و ملاقاتهای روزانه، ماه، سال، برگزاری مصاحبه مطبوعاتی با رسانههای گروهی، تهیه و تدوین اخبار، بیانیهها، اطلاعیهها، آگهیها و پیامهای دانشگاه و ترتیب نشر و انعکاس آن در رسانههای گروهی، بررسی مطالب رسانههای گروهی در رابطه با فعالیتهای مستقیم و غیر مستقیم دانشگاه به منظور اطلاع و انعکاس و پاسخگویی در صورت لزوم، مستندسازی فعالیتهای دانشگاه، ترتیب برنامههای بازدید ریاست دانشگاه از طرحهای عمرانی، دعوت از مسئولان عالیرتبه در مراسمهای مختلف دانشگاه به ویژه در افتتاح طرحهای بزرگ و آیینهای باشكوه، توجه جدی به افکار آحاد دانشگاهیان در ایجاد حرکت، اصلاح و جریانسازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکردهای سیاسی مخرب که متأسفانه یکی از معضلات روابط عمومیهاست، حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازیها، خلاف گوییها، دروغ پردازیها، تهدیدها و ...، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان، معرفی الگوهای آموزشی مناسب درون سازمانی و برون سازمانی، تهیه فیلم برای معرفی دانشگاه و ...
تاریخچه تأسیس روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس
مدیریت روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس در زمان ریاست مرحوم دکتر افتخار حسینی، در سال 1367 بصورت الصاق شده به دفتر ریاست دانشگاه شکل گرفت. در ابتدا هدف از تاسیس روابط عمومی، مدیریت بر امور اطلاعرسانی، همایش و مناسبتهای مختلف مانند: انتشار خبرنامه، برگزاری مراسمها، سمینارها بود. از سال 1377 روابط عمومی دانشگاه در پی گسترش کمی و کیفی دانشگاه به مدیریتی مستقل ارتقاء پیدا کرد.
طی دورههای مختلف، افراد مختلفی مدیریت روابط عمومی دانشگاه را بر عهده داشتهاند که به اختصار در ذیل میآید:
-
احمد اسفندیاری
-
شمسالدین نیکنامی
-
محمد رحیمی
-
دکتر محمد مهدی سپهری
-
ناصر مطری
-
علی معینی بادی
فعالیتهای ذاتی روابط عمومی دانشگاه به شرح زیر است:
-
تهیه اخبار از آخرین رویدادها، مناسبتها، مراسم و نشستها.
-
امور چاپ آگهیهای مربوط به مناقصهها، مزایدهها و ...
-
اطلاعرسانی آخرین اخبار و رویدادها از طریق پورتال دانشگاه.
-
برگزاری مراسم بزرگداشتها، تودیع و معارفه مدیران و سایر مناسبتها...
-
مشارکت در برگزاری مراسم جشن دانشآموختگان، روز استاد، تجلیل از دانشآموزان، آئین آغاز سال تحصیلی.
-
هماهنگی با رسانهها و پوشش خبری مراسمهای مختلف.
-
بررسی اخبار سایتها و روزنامهها و در صورت لزوم پاسخ به آنها.
-
صدور مجوز به منظور تهیه گزارشهای خبری و تصویری رسانهها از دانشگاه.
-
هماهنگی تهیه و توزیع هدایا و لوحهای تقدیر و ...
-
تهیه عکس و فیلم از برگزاری مراسمها، سمینارها و ...
|